بـی تردیـدپطـرسبـهایشـان میگویدکهامیدشـان تنها بایدبهعیسـی باشـد. اما او سـپس تأکیـدمیکنـدکـه از مسـیحیان انتظـار میـرود کـه بهـای رسـتگاری را در سـطح و نـوع رفتـار خـودنشـان دهنـد. اوبـه سـهانگیـزهبزرگ کـهدر رفتارمسـیحی نهفتهاسـت، اشـارهمیکند: شـخصیت خـدا (اول پطـرس بـاب ۱آیـات ۱۵و۱۶ ،(داوری پیـش رو (اول پطـرس بـاب ۱آیـه ۱۷ (و بهـای رسـتگاری (اول پطـرس بـاب ۱آیـات ۱۷تا۲۱.( نخسـتین چیـزی کـهانگیـزهمیدهـدتـا رفتـارمسـیحی بـروز کنـد، خصلـتخداسـت. ایـن ماهیـتمیتوانـدبـهایـن صـورت خلاصه شـود: خـدا مقدس اسـت. پطـرس ازلاویـان باب ۱۱ آیـات ۴۴ و ۴۵ نقـل قـول کـرده و میگویـد، »شـم بایـدپـاک باشـید، زیـرا مـن پـاک هسـتم“ (اول پطـرسبـاب ۱آیـه۱۶ .(از ایـن رو، کسـانی کـهازعیسـی پیروی میکنندبایـدمقدسنیز باشـند (اول پطـرسبـاب ۱آیـات ۱۵تـا۱۷.( انگیـزه دوم بـرای رفتـار مسـیحی در درک ایـن نکتـه میباشـد کـه خـدا کـه مقـدس اسـت وهمـهراعادلانـهوغیـر تبعیـض آمیـز بـر طبـق اعـمل آنـان داوری خواهـدنـود (اول پطرس بـاب ۱ آیـه ۱۷.( انگیـزه سـوم از ایـن حقیقـت بـزرگ نشـات میگیـرد کـه مسـیحیان نجـات یافتهانـد. ایـن بدیـن معناسـتکـهآنهـا با بهـای خیلی سـنگینی خون با ارزشمسـیح بازخرید شـدهاند (اول پطـرس بـاب ۱آیـه۱۹ .(پطـرس تأکیـدمیکنـدکهمرگ عیسـی واقعـهای در تاریخ نبـود، بلکه چیـزی بـودکـهپیـش از بنیـان گـذاری جهـان بوجودآمـد (اول پطـرسباب ۱آیـه۲۰.(
پطـرس سـپس مسـیحیان رادر اوج کلام خویـش ارشـادمیکنـدتـا بفهمنـدکـهیـکزندگـی مقـدس و وفادارانـه چگونـه خواهـد بود.
نکته آغازین پطرس این است که مسیحیان هم اکنون تطهیر شده اند («خود را پاک و منزه ساختهاید...») و در فرمانبرداری از حقیقت زندگی میکنند (اول پطرس باب ۱ آیه ۲۲ .(مصدر «پاک شدن» یا «تطهیر شدن» به طور ملموسی باواژههای مقدس وقدوسیت کهدر باره آنچه که پطرس در چند آیه قبل نوشته بود ارتباط دارد (اول پطرس باب ۱ آیه ۱۵ .(مسیحیان از طریق تعهد به عیسی و تعمید گرفت (با اول پطرس باب ۳ آیات ۲۱ و ۲۲ مقایسه شود)، خود را برای خدا جدا ساخته و تطهیر کرده اند و این کار را با اطاعت از حقیقت انجام میدهند.
اول تیموتائـوس بـاب ۲ آیـه ۴ ، دوم پطـرس بـاب ۳ آیـه ۹ ،یوحنـا بـاب ۳ آیـه ۱۶ و حزقیـال بـاب۳۳آیـه۱۱را بخوانیـد. ایـن آیـاتچگونـهبـهما کمـکمیکنندتـامنظور پطـرس را از «برگزیـده» خوانـدن مـردم درک کنیـم؟
کلاممقـدسروشـن میسـازدکـهنقشـه خـدا ایـن بـودکه همـهنجـات یابند، نقشـهای که از طـرف ایشـان حتـی پیـش از خلقـت زمیـن بنیـان نهـاده شـده بـود: خداونـد «مـا را قبـل از آفرینـش دنیـا در مسـیح برگزیـد» (افسسـیان بـاب ۱آیـه۴» .(همه» کـه «برگزیده» شـده اند
در قالـبمفهومـی اسـتکـه هـدف ابتدایـی خدا ایـن بودهکه همـهنجات یابنـدو هیچ کس نابـودنشـود. ایـن بدیـن معناسـت کـهنقشـهنجـات کفایت میکـردتا همـگان مشـمول کفاره شـوند، حتـی اگـر تامـی آنچـهرا کـهآن کفـاره بهایشـان ارائـهمـیدادنیپذیرفتند. پیـش ِ آگاهـی خـدا از برگزیـدن بطـور سـادهیعنی کـهاواز پیـش میداندکهآنهـادرمورد نجـات ورسـتگاری چـهانتخابـی خواهنـدداشـت. ایـن پیـش آگاهـی بـه هیـچ وجه جـبری در انتخـاب آنـان نداشـتهاسـت همچـون مادری کـهپیشـاپیش میداندکـهفرزنـدش از میان کیک شـکلاتی یـا خـوراک لوبیـا سـبز کدامیـکرا انتخـاب میکنـدبدین معنی کـهپیش آگاهـی اواز انتخـاب اسـت کـه کـودک را مجبور میکند چه گزینشـی داشـته باشـد.
پطـرس در سـلامودرود خویـش بـه خواننـدگان خـود،در آیات ۱و۲بـاب ۱از اول پطرس بـهپـدر، پـسر وروحالقـدس اشـارهمیکنـد (اول پطرس بـاب ۱آیه۲ .(این سـهعضـوالوهیت موضـوع آیـات ۳تـا۱۲بـاب ۱از اول پطـرس را تشـکیل میدهنـد. پـدروپـسر موضـوع آیات ۳تـا۹بـاب ۱اول پطـرسهسـتندوروحالقـدسدر آیـات ۱۰تـا۱۲باب ۱تاکید شـدهاسـت. پطـرس همنطـور کـهدرباره پدر، پسر وکار روحالقدسمینویسـد، بهموضوعات بسـیاری کـهدر آینـده بهآنهـا خواهدپرداخت، اشـارهمیکند. پطـرسدر (اول پطـرسبـاب ۱آیـه۳؛ یوحنا باب ۳آیه۷ (چنین آغازمیکندکهمسـیحیان حیـات دوبـاره یافتهانـد. تـامزندگیشـان از طریـق رسـتاخیزعیسـی ومیراث شـگفتآوری که در آسـمن در انتظـارمسـیحیان اسـت، تغییـر یافتهاسـت (اول پطرس باب ۱آیـات ۳و۴ .(در اینجـا ماننـدبسـیاری از بخشهای عهد جدید، رسـتاخیزعیسـی کلیدامیدمسـیحی میباشـد. ایـن امیـدبـهمسـیحیان بـاوجـوداینکـهاکـث خواننـدگان رسـالهاول پطـرسدر حـال رنـج کشـیدن هسـتند،دلیلـی شـادی بخـش اسـت. ایـن رنجهـا ایـمن آنـان رادر بوتهآزمایـش قرار دادهو خالـص میکنـد،درسـت همنطـور کـهآتش طـلا را آزمـودهو خالص میگردانـد. حتی با
اینکـه خواننـدگان رسـالهپطـرس،عیسـی رادر طول کهانت زمینـی وی ندیدهاند، اورادوسـت داشـته و بـه او ایـمن دارنـد. و در نتیجـه ایمنشـان بـه او، وعـده داده اسـت کـه بـرای آنـان «میراثی بدور از فسـاد و آلودگی و تباهی در آسـمن نگاه داشـته اسـت، یعنی حیات جاوید» (اول پطـرس بـاب ۱ آیه ۴.( پطـرس همچنیـن بـهایشـان اجـازه میدهـدتـا بدانندکـهانبیـاء گذشـته «فیضی کـهبرای شـم مقـرر بـود» را پیشـگویی کـرده بودنـد (اول پطـرس بـاب ۱آیـه۱۰ .(انبیـاء کهـن دربـاره نجاتـی کـهاینـکایـن مردمدرعیسـی تجربـهمیکردنـد، «تفتیـش وتفحـص» مینمودند (اول پطـرس باب ۱ آیـه ۱۰.( از آنجایـی کـهایشـان بـرای ایمنشـان در جفـا بودند، پطـرستأکیدمیکندکـهآنها جزئی از جـدال بسـیارعظیمـتر میـان خیـرو شر هسـتند. در انتهـا، اودر پـی ایـن اسـتتـا بـهآنـان کمـککنـدتـا نسـبتبـه حقیقتوفـادار باقـی بانند، حتـی درمیـان سـختیهاومعضلات.
چوننفسهایخودرابهاطاعتراستیطاهرساختهایدتامحبتبرادرانهبی ریاداشتهباشید، پسیکدیگررا ازدل بشدتمحبتبنمیید» (اول پطرسباب۱آیه۲۲.
پطـرس بـا صراحـت خـودرا معرفـی میکنـد. نـاماواولیـن واژه نامهاسـت. با ایـن وجود، اوبلافاصلـه خـودرا بـهعنـوان «رسـول عیسـی مسـیح» معرفی مینایـد. از ایـن رو، همنطور کـهپولـس اغلـب چنیـن میکـرد (غلاطیان بـاب ۱آیـه۱ ،رومیان بـاب ۱آیه۱ ،افسسـیان باب ۱آیـه۱ ،(پطـرس بلافاصلـهبـا تاکیـدبـر اینکـهماموریـتالهـی داردایجـادوثـوق و «اعتبـار» میکـرد. او «رسـولی» بـود کـه «کسـی فرسـتاده» و کسـی کـه او را فرسـتاده، خداونـد عیسـی مسـیح بود. پطـرس منطقـهای را مشـخص میکنـدکـه نامـه بـرای اهالـی آنجـا بـود: پونتـوس،غلاطیـه، کپدوکیـه، آسـیا،وبطینیـا. اینهـا همـهمناطقـی در آسـیای صغیر هسـتندکهتقریبـاًمعادل با ُسـفُر میباشـد. بخشهایـی از ترکیـه امـروزی در شرق تنگـه ب دربـاره اینکـهآیـا نامـه هـای پطرس بیشـتر بـرای ایمنـداران یهودی بود یـا ایمنـداران غیر یهـود، بحثهایـی وجـود دارد. عبارتـی کـه پطـرس در آیـه ۱بـاب ۱ از اول پطـرس بـکار بـرده اسـت، «غریبان / دور افتادگان / کوچ کردگان / آوارگان / تبعیدیان»، در اصل عباراتی هسـتند کـه طبیعتـا بـهیهودیانـی اطـلاق میشـده کـهدر قـرن اول در خـارج از سرزمین مقـدسزندگی میکردنـد. واژگان برگزیـده و تقدیـس شـده در اول پطـرس بـاب ۱ آیـه ۲ بـرای یهودیـان و مسـیحیان، یکسـان هسـتند. توصیـف نـودن کسـانی کـه بـهعنـوان «غیـر یهودیان» خـارج از جامعـهیهودیـان اجنبـی بحسـاب مـی آمدنـدنیـز بـر هویـت یهـودی مخاطبـان پطـرس تأکید دارد(اول پطـرس بـاب ۲آیـه۱۲و بـاب ۴آیـه۳.
از زمانـی کـهدر ابتـدا پطـرس پذیرفـتکـهگناهـکار اسـتتـا بیـان بـی باکانـهاودر بـاره عیسـی کـه «تویـی مسـیح، پـسر خـدای زنـده» (متـی بـاب ۱۶آیـه۱۶ (وتـا انـکاروحشـتناک خداونـدش و حتـی تـا پیروزیهـا و شکسـتهایش بـه عنـوان یـک رهـبر در کلیسـا، او بطـور حتـم نقشـی کلیـدی داشـته اسـت. از ایـن رو، او تحـت الهـام بیعیـب و نقـص روحالقـدس، توانسـتنوشـتههایش را نـهتنهـا بـاعلـم الهـی بلکـهاز تجربهعملـی خویش بهرشـتهتحریر در آورد. او نـهتنهـا فیـض نجـات دهنـده مسـیح را میشـناخت، بلکـهاز فیـض تبدیـل کننـده او هـم آگاهـی داشـت: «پطـرس، پیـش از سـقوط بـزرگ، همیشـه جسـور و خودکامـه بـود و بـا هـر انگیـزه ای بطـور ناگهانـی و از روی نابخـردی سـخن میگفـت. او همیشـه فکرمیکـرد کـه بایـددیگـران را اصـلاح کنـدو بـدون تعمـق و درکـی روشـن از خـود و از آنچـه کـه بایـد بگویـدابـرازعقیـده میکـرد. امـا پطـرس متحـول شـده بـودوپطـرس متحـول شـده بـا پطـرس بیپـرواوبـی احتیـاط تفـاوت داشـت. در حالـی کـهاو شـور گذشـتهاشرا حفـظ نـود، فیـض مسـیح اشـتیاق اورا تنظیـم نـود. اوبـه جـای اینکـهبیپـروا، به خودمتکی و خودسـتا باشـد، آرام، خونـسرد و تعلیـم پذیـر بـود. او سـپس توانسـت بـه برههـا و گوسـفندان گلـه مسـیح، خـوراک بدهـد.» – الـن جـی. وایت، شـهادتهایی برای کلیسـا جلدپنجم صفحـات ۳۳۴و۳۳۵. Ellen G. White, Testimonies for the Church, vol. 5, pp. 334, 335 چهکسی درمیان ما تا حدی مانندپطرساست؟ چهکسی زمانهایی، برای ایمنش شجاعانه ایستادگی نکردهاست؟و چهکسی زمانهایی در این کارعاجزانه شکستنخوردهاست؟
غلاطیـان بـاب ۱آیـات ۱۸و۱۹ ،بـاب ۲آیـه۹وآیـات ۱۱تـا۱۴را بخوانیـد. این آیات درمـوردپطـرسحتـی زمانـی کـهبسـیار برجسـتهدر کلیسـای اولیـهفعالیت مـی نود، چـه چیـزی به مـا مـی گویند؟
پطرسحتی بهعنوان رهبر کلیسا، حتی بهعنوان فردی کهبهوضوح توسطخداوندفراخوانده شده بود (عیسی به پطرس فرمود «گوسفندان مرا خوراک بده» [یوحنا باب ۲۱ آیه ۱۷ ،([حتی به عنوان کسی که رؤیای مربوط به «حرام یا نجس نخواندن هیچکس» را دریافت نود (اعمل رسولان باب۱۰آیه۲۸ ،(بهاین اهمیتواقف بودکه همچنان نیازداردتا رشدکند. در روزهـای نخسـتین کلیسـا، تقریبـاً همـهمسـیحیان یهـودی بودند، کهبسـیاری از ایشـان «در شریعـتغیـور» بودند(اعـمل رسـولان بـاب ۲۱آیـه۲۰ .(در تفسـیر آنهـا از احـکام،غذا خـوردن بـاغیـر یهودیـان مشـکلدار بـود زیـراغیـر یهودیـان نـا پـاک ونجـس در نظـر گرفتـه میشـدند. هنگامـی کـه بعضـی از یهودیـان مسـیحی از نـزد یعقـوب در اورشـلیم بازگشـتند، پطـرسبـرای غـذا خـوردن بـاغیـر یهودیـان در انطاکیـهتوقـف نود. از نظـر پولـس چنیـن رفتـاری حملهبـه خودانجیل بـود. اواعمل پطـرسرا ریاکاری صریح میدانسـت و از بـه چالـش کشـیدن او در ایـن زمینـه هراسـی نداشـت. در حقیقـت، از ایـن فرصـتبـرای بیـان تعلیـم کلیـدی ایـمن مسـیحی اسـتفادهنـود: عدالتتنهـا از طریـق ایمن حاصـل میشـود (غلاطیـان بـاب ۲آیـات ۱۴تـا۱۶را ببینید).