شمعون پطرس

اول تیموتائـوس بـاب ۲ آیـه ۴ ، دوم پطـرس بـاب ۳ آیـه ۹ ،یوحنـا بـاب ۳ آیـه ۱۶ و حزقیـال بـاب۳۳آیـه۱۱را بخوانیـد. ایـن آیـاتچگونـهبـهما کمـکمیکنندتـامنظور پطـرس را از «برگزیـده» خوانـدن مـردم درک کنیـم؟

کلاممقـدسروشـن میسـازدکـهنقشـه خـدا ایـن بـودکه همـهنجـات یابند، نقشـهای که از طـرف ایشـان حتـی پیـش از خلقـت زمیـن بنیـان نهـاده شـده بـود: خداونـد «مـا را قبـل از آفرینـش دنیـا در مسـیح برگزیـد» (افسسـیان بـاب ۱آیـه۴» .(همه» کـه «برگزیده» شـده اند


در قالـبمفهومـی اسـتکـه هـدف ابتدایـی خدا ایـن بودهکه همـهنجات یابنـدو هیچ کس نابـودنشـود. ایـن بدیـن معناسـت کـهنقشـهنجـات کفایت میکـردتا همـگان مشـمول کفاره شـوند، حتـی اگـر تامـی آنچـهرا کـهآن کفـاره بهایشـان ارائـهمـیدادنیپذیرفتند. پیـش ِ آگاهـی خـدا از برگزیـدن بطـور سـادهیعنی کـهاواز پیـش میداندکهآنهـادرمورد نجـات ورسـتگاری چـهانتخابـی خواهنـدداشـت. ایـن پیـش آگاهـی بـه هیـچ وجه جـبری در انتخـاب آنـان نداشـتهاسـت همچـون مادری کـهپیشـاپیش میداندکـهفرزنـدش از میان کیک شـکلاتی یـا خـوراک لوبیـا سـبز کدامیـکرا انتخـاب میکنـدبدین معنی کـهپیش آگاهـی اواز انتخـاب اسـت کـه کـودک را مجبور میکند چه گزینشـی داشـته باشـد.

پطـرس در سـلامودرود خویـش بـه خواننـدگان خـود،در آیات ۱و۲بـاب ۱از اول پطرس بـهپـدر، پـسر وروحالقـدس اشـارهمیکنـد (اول پطرس بـاب ۱آیه۲ .(این سـهعضـوالوهیت موضـوع آیـات ۳تـا۱۲بـاب ۱از اول پطـرس را تشـکیل میدهنـد. پـدروپـسر موضـوع آیات ۳تـا۹بـاب ۱اول پطـرسهسـتندوروحالقـدسدر آیـات ۱۰تـا۱۲باب ۱تاکید شـدهاسـت. پطـرس همنطـور کـهدرباره پدر، پسر وکار روحالقدسمینویسـد، بهموضوعات بسـیاری کـهدر آینـده بهآنهـا خواهدپرداخت، اشـارهمیکند. پطـرسدر (اول پطـرسبـاب ۱آیـه۳؛ یوحنا باب ۳آیه۷ (چنین آغازمیکندکهمسـیحیان حیـات دوبـاره یافتهانـد. تـامزندگیشـان از طریـق رسـتاخیزعیسـی ومیراث شـگفتآوری که در آسـمن در انتظـارمسـیحیان اسـت، تغییـر یافتهاسـت (اول پطرس باب ۱آیـات ۳و۴ .(در اینجـا ماننـدبسـیاری از بخشهای عهد جدید، رسـتاخیزعیسـی کلیدامیدمسـیحی میباشـد. ایـن امیـدبـهمسـیحیان بـاوجـوداینکـهاکـث خواننـدگان رسـالهاول پطـرسدر حـال رنـج کشـیدن هسـتند،دلیلـی شـادی بخـش اسـت. ایـن رنجهـا ایـمن آنـان رادر بوتهآزمایـش قرار دادهو خالـص میکنـد،درسـت همنطـور کـهآتش طـلا را آزمـودهو خالص میگردانـد. حتی با

اینکـه خواننـدگان رسـالهپطـرس،عیسـی رادر طول کهانت زمینـی وی ندیدهاند، اورادوسـت داشـته و بـه او ایـمن دارنـد. و در نتیجـه ایمنشـان بـه او، وعـده داده اسـت کـه بـرای آنـان «میراثی بدور از فسـاد و آلودگی و تباهی در آسـمن نگاه داشـته اسـت، یعنی حیات جاوید» (اول پطـرس بـاب ۱ آیه ۴.( پطـرس همچنیـن بـهایشـان اجـازه میدهـدتـا بدانندکـهانبیـاء گذشـته «فیضی کـهبرای شـم مقـرر بـود» را پیشـگویی کـرده بودنـد (اول پطـرس بـاب ۱آیـه۱۰ .(انبیـاء کهـن دربـاره نجاتـی کـهاینـکایـن مردمدرعیسـی تجربـهمیکردنـد، «تفتیـش وتفحـص» مینمودند (اول پطـرس باب ۱ آیـه ۱۰.( از آنجایـی کـهایشـان بـرای ایمنشـان در جفـا بودند، پطـرستأکیدمیکندکـهآنها جزئی از جـدال بسـیارعظیمـتر میـان خیـرو شر هسـتند. در انتهـا، اودر پـی ایـن اسـتتـا بـهآنـان کمـککنـدتـا نسـبتبـه حقیقتوفـادار باقـی بانند، حتـی درمیـان سـختیهاومعضلات. 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد